Followers

Sunday 4 December 2011

TEKANAN DARAH TINGGI( BLOOD PRESSURE) HYPERTENSION

ASSALAMMUALAIKUM KAWAN-KAWAN....hehe
saye kat sini nak berkongsi ilmu ngan kowang.meh kite bace..

Penyakit darah tinggi atau Hipertensi (Hypertension) adalah suatu keadaan di mana seseorang mengalami peningkatan tekanan darah di atas normal yang ditunjukkan oleh angka systolic (bagian atas) dan angka bawah (diastolic) pada pemeriksaan tensi darah menggunakan alat pengukur tekanan darah baik yang berupa cuff air raksa (sphygmomanometer) ataupun alat digital lainnya.
Nilai normal tekanan darah seseorang dengan ukuran tinggi badan, berat badan, tingkat aktifitas normal dan kesehatan secara umum adalah 120/80 mmHG. Dalam aktivitas sehari-hari, tekanan darah normalnya adalah dengan nilai angka kisaran stabil. Tetapi secara umum, angka pemeriksaan tekanan darah menurun saat tidur dan meningkat diwaktu beraktifitas atau berolahraga.tekanan darah tinggi dari dystolic 160 ke atas dan systolic 90 ke atas.
Penyebab Hypertension:
 Minuman yang mengandung alkohol juga termasuk salah satu faktor yang dapat menimbulkan terjadinya tekanan darah tinggi. Stop menjadi alcoholic!smoking juga adelah salah satu sebab darah tinggi taw.selain itu . pengambilan garam yang terlalu tinggi pon boleh menyebabkan hypertension.pengambilan caffeine yang lebih dalam minuman kite seharian pon boleh menyebabkan darah tinggi ni . haaa .so berhati2! hehe
jadi.care merawat nye ialah stop smoking .alcoholism ,selain tu, amalkan pengambilan diet seimbang,jangan makan makanan yang terlalu masin .jangan terlalu stress .more rest when at home . hehe.kowang jugak bole excercise.but jangan terlalu penat. selain itu,follow up rawatan kat clinic or hospital.kalau boleh. sediakan satu buku kecil untuk mencatit BP anda selepas rawatan :))selain tu kawan2, darah tinggi ni boleh menyebabkan diabetic iaitu kencing manis,kidney failure iaitu sakit buah pinggang and heart attack iaitu sakit jantung..

kesimpulannye, jika ade ahli keluarga anda ade hypertension. sebarkan lah kepada mereka.kita juga haruslah berwaspada mencegah semua ini. amalkan pemakanan sihat dalam life kita. ini saje yang saye dapat berkongsi dngn kawan2.semoga dapat memberi manfaat kepada kite . insyaallah **

No comments:

Post a Comment